Mediteren, hoe doe ik dat?

Als je nog geen ervaring hebt met mediteren dan kan het best wel vreemd lijken of je kunt het gevoel hebben dat het niet voor jou is weggelegd. Goed nieuws, iedereen kan leren mediteren! Hoe vaker je mediteert, hoe makkelijker het zal gaan en hoe dieper de focus wordt. Zoals met veel dingen is het een kwestie van oefenen. Echter gaat het niet vanzelf en is het goed om er bewust van te zijn dat de eerste paar keren waarschijnlijk niet zo gaan als dat je misschien had gehoopt. In dit gastblog van Superyoga.nl vertellen ze je er alles over. Lees je mee?

Waarom mediteren

Mediteren is het ‘trainen’ van je geest met als doel het tot rust brengen van lichaam en geest. De bedoeling is dat je hoofd vrij wordt van afleidende gedachten waardoor er stilte ontstaat in het hoofd. Dit heeft veel positieve effecten. Zo vermindert het stress, je kunt je beter concentreren en het zorgt voor een kalme geest.

Mediteren op regelmatige of dagelijkse basis heeft veel voordelen waar mensen in de huidige maatschappij des te meer behoefte aan hebben.

Hoe werkt mediteren?

Er zijn verschillende soorten meditaties die je kunt uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een geleide meditatie, klankschaal meditatie of een zen meditatie. Als je nog nieuw bent met mediteren, is het raadzaam om het rustig op te bouwen en kan het wellicht fijn zijn om te beginnen met een geleide meditatie waarbij je begeleid wordt door een stem. Op die manier is er minder kans dat je afgeleid of uit je focus raakt door je eigen gedachten.

Bereid je meditatiesessie goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk, als je net begint met mediteren is het belangrijk om een moment op de dag te vinden waarop je je al een beetje ontspannen voelt. Plan je meditatie dus liever niet op een moment waarbij je gebonden bent aan tijd of een deadline, dit kan ervoor zorgen dat het moeilijker is om je hoofd even uit te zetten.

Bereid het volgende voor:

  • Zet je telefoon uit of op vliegmodus.

  • Zoek een plekje in je huis waar jij je comfortabel voelt en goed kunt ontspannen.

  • Zorg dat de ruimte waar je zit een aangename temperatuur heeft.

  • Draag makkelijk zittende kleding.



  • Leg een yogamat met een dekentje klaar als je liggend wilt gaan mediteren.

  • Zet een meditatiekussen klaar als je zittend wilt mediteren.

  • Zoek voordat je begint een geleide meditatie op die je wilt volgen, er is online genoeg te vinden.

Zo begin je met mediteren

Nu je de sessie hebt voorbereid, kun je rustig plaatsnemen in de gewenste houding en op de plek die je hebt klaargezet.

  • Adem een aantal keren diep in en uit.

  • Sluit bij voorkeur je ogen om je af te sluiten van prikkels.

  • Start de geleide meditatie die je hebt klaargezet.

Aandachtspunten tijdens het mediteren

Om een effectieve meditatiesessie te hebben, kun je je het beste focussen op je ademhaling. Door bewust in en uit te ademen volgens een bepaald ritme zal je al snel merken dat je je kalmer gaat voelen. Je vestigt al je aandacht op het ademhalen waardoor je minder bezig zult zijn met je gedachten. Daarnaast zorgt het reguleren van je ademhaling er ook voor dat je het lichaam volledig kan laten ontspannen.

De duur van je meditatiesessie hoeft helemaal niet lang te zijn, vooral niet als je net beginnend bent. Je kunt al beginnen met een meditatie van 1 tot 5 minuten. Langer is natuurlijk mooi meegenomen maar hier kun je gaandeweg naartoe werken. Wie weet zit je uiteindelijk op sessies van 30 minuten of een uur!

Werkte het tijdstip waarop je hebt gemediteerd niet voor je? Experimenteer hier vooral mee, voor sommigen werkt het goed om in de ochtend meteen te starten met een meditatie terwijl het voor de ander juist goed werkt om aan het einde van de dag te mediteren. Omdat mediteren en de ervaringen heel persoonlijk zijn, is het belangrijk om je eigen draai hierin te vinden en daarbij gebruik te maken van de handvatten die je online kunt vinden.

Tip: het beste is om geen verwachtingen te hebben van de sessie. De eerst paar keren kan het best wel even wennen zijn en kun je geconfronteerd worden met alle gedachten die maar voorbij blijven komen. De truc is om geen oordeel te hebben over de gedachten, probeer ze als een toeschouwer aan je voorbij te laten gaan.

Voor mediteren geldt echt ‘oefening baart kunst’. Hoe vaker je mediteert hoe beter je sessies zullen zijn en hoe meer je er de vruchten van zult plukken.